Sivut

perjantai 7. kesäkuuta 2013

menemisiä

tulin kotiin.

eilen purin menneisyyden lattialle, huomasin: turhaan minä piirtelin nollia ja ykkösiä ruutupapereille, istuin luokissa aamuisin ja iltaisin ja etenkin silloin kun ulkona oli ihan oranssia. Viittasin takarivistä, tuijotin opettajaa, halusin tulla nähdyksi. Tarkistin koetehtävän kahdesti, jotta todistukseen tulisi todiste siitä, että tarkistin koetehtävän kahdesti.
ihmisarvoni
Mutta oikeastaan se oli hyvin tärkeää, sillä

sen takia minusta tuli se, joka olen, enkä haluaisi olla mitään muuta. Haluan kulkea sinne mihin kuljen juuri nyt, olla tässä ylämäessä, nojata jaloillani metallisiin polkimiin ja kiitää kohta taas tuulessa niin että hiekka pöllyää.
sen takia minä tiedän että pystyn paljoon, jos oikein haluan. En tiedä vielä mistä haluamista saa, mutta uskon että se löytyy kyllä. Joskus unohtaa miltä onnistuminen tuntuu, mutta sen voi muistaa yhtäkkiä taas, kun löytää laatikon pohjalta lapun jossa lukee numeroita ja kirjaimia, joita vielä joskus luulin ihmisarvokseni. On ilahduttavaa huomata, että on tehnyt töitä ja sen takia tullut sellaiseksi kuin haluaa.
sen takia minä sitä tein, että se oli tärkeää. Minä olin silloin epävarma olemassaolostani ja halusin näyttää ihmisille, että kyllä minäkin olen hyvä vaikka välillä käännyn väärään suuntaan ja hiukseni ovat takussa. Se oli tärkeää minulle siihen aikaan.

Nykyään olen onnellinen, koska tiedän että minun ei tarvitse olla täydellinen eikä se edes tuo mitään pahaa karmaa elämälle, vaikken olisikaan. Mutta tuo kaikki täytyi tehdä, jotta minusta tuli minä.

Pölyä tulvii kaappien takaa ja löydän kahdeksanvuotiaana saatuja syntymäpäiväkortteja. Minulla on tuhansia piirrustuksia, valokuvia ja lehtileikkeitä, joista muistan miltä elämä on tuntunut. Välillä lattia on niin täynnä kirjoista ja papereista ja kynttiläkupeista että ikkunaa ei saa auki ja jalka meinaa livetä. Mutta olen onnellinen, kun voin katsoa grafiikanvedoksia viiden vuoden takaa ja muistaa, huomata.

Näen kymmenissä piirrustusvihoissa haluja, ajatuksia. Olen halunnut samaistua ja olla erilainen. Jokaisessa möykyssä ja delfiinisarjakuvassa ja kauniissa naisessa näen syyn luomiseen.

Siivooja tuli ja vei kaikki kuivuneet tuomenlehdet lattialta pois. Minä lukitsin menneisyyteni takaisin matka-arkkuihin.

-------------------------------------------------------

Taisin myös päästä kouluun. Muotoiluinstituutin valokuvaukseen. En meinaa edelleenkään uskoa ja mietin, olenko voinut ymmärtää opettajaa puhelimessa ihan väärin, ehkä minulle sanottiinkin vain että sinua emme ainakaan halua. Tuntuu että olen ihan liian epäkypsä ja hajanainen sinne, tuntuu että en ole ansainnut koulupaikkaa. Mutta ehkä sitten kun olen ajatellut tätä koko kesän uskallan kuitenkin matkustaa Lahteen ja mennä koulun ovesta sisään,
itsepähän minut sinne valitsivat.

Sisko sai tietää pääsevänsä Sibelius-akatemiaan. Vanhemmat saivat tietää että tyttäret pääsivät kouluun, ja menivät sekaisin. Hyvin kasvatettu. Kyllä minustakin on aika koomista ajatella mihin sisarukseni ovat sijoittuneet.

tukkaapäässä-pieni

Muutin Hankoon. Asun esikoisen ja huolellisen siivoojan jälkeläisen kanssa
jätän leivänmurut lattialle ja jalanjäljet kattoon
avaruuden seinille
puuaivo-pieni
knuutvalossa-pieni
Ihmettelen vaaleanpunaista hämärää, kärpäsiä, kaupan roskiksesta löytyviä kakkuja ja hulluja hippejä ja
olemisen sietämätöntä
monimutkaisuutta
valovavain-pieni
Yritän koota ajatukseni taiteeseen. Teen projektina valokuvia (kirkko suomessa -sivulle ! :)) ja välillä ajattelen, että onpa ihanaa kun saan kertoa minulle tärkeistä asioista minulle tärkeällä tavalla. Välillä taas kuulen äänen, joka sanoo
Heistä ei koskaan tule kunnon muusikoita (/korvaa sana muusikko sillä, mikä haluat olla).

Ehkä heistä tulee kuitenkin, sillä kunnon muusikko on se muusikko, joka sinä olet.

Nyt menen kyllä aiheuttamaan dissonanssia vihreään maailmaan. Pukeudun oranssiin mekkoon, en varmaan koskaan sovi yhtään minnekään.

Välillä minua inhottaa kun en jaksa nykyään olla kovin miellyttävä täällä. Kirjoitan silloin kun huvittaa tai kompastun ja kirjoitan kuinka huvittaa, en niin että vetoaisin yhtään keneenkään. Tietysti jos opettelisi keskittymään niin voisi kirjoittaa elävämmin. Mutta oikeastaan tämäkin on hyvä asia. Minun ei tarvitse miellyttää ketään, saavuttaa mahdollisimman laajaa medianäkyvyyttä ja saada rakastavia kommentteja - minä riitän tällaisena.

20 kommenttia:

  1. Tämä teksti oli inspiroivaa,
    kiitos.
    ihanaa.

    VastaaPoista
  2. onnea opiskelupaikasta! mun mielestä ei oo yhtään ihme että pääsit sinne, koska olet lahjakas ja olet nöyrä!
    ja mun mielestä kirjotit kyllä taas oikein kauniisti vaikka mitä itse sanoisit:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mm on se aikamoinen ihme. mutta ihmeitä osaa arvostaa! :) ehkä kauniit asiat välittyy kauneimmillaan sillon kun niitä ei väkisin väännä.

      Poista
  3. Onneksi olkoon. Ansaitset paikan tietenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos! Toivon että tunteeni opiskelupaikasta eivät kuulosta säälinkerjäämiseltä tai teeskentelyltä, sillä tuolta minusta ihan todella tuntuu.

      Poista
  4. Ihana teksti.
    Ikävä.
    Syrän.

    ps. stay happy -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Linnea! Mulla on ikävä sinua. you too !

      Poista
  5. Paljon onnea! Ihanaa, että pääsit. Varmasti hämmästyttää, mutta Lahti on varmasti sinulle oikea paikka. Vaikka toisaalta en tiedä, mitä ne sinulle siellä opettavat, kun olet jo nyt niin lahjakas!

    Huomasin sinut muuten nvk:ssa, tule ihmeessä piknikille huomenna! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Kyllä minulle on hirveästi opetettavaa. Minä olen kasa hajanaisia ajatuksia ja kykyjä, ei niillä tee mitään jos niitä ei opettele käyttämään. Mutta kiva kuulla että ajattelet noin!
      Meinasin melkein tulla, mutta olin Hangossa enkä viitsinyt sitä varten tulla Helsinkiin... Olis varmaan ollut hauskaa jos siellä sinunmoisiasi on! :)

      Poista
  6. Onnea koulutuspaikasta! :---) Toivottavasti se on mieleinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja voi kuinka toivonkaan samaa. :-----) että osaan olla ja nauttia opiskelusta siellä.

      Poista
  7. Oi vitsi, ihan mahtava juttu tuo Lahti! Onnea kertaa ykkönen ja todella monta nollaa!

    VastaaPoista
  8. Sun blogi on uskomaton, ja oot jotenki erittäin kiinnostava ihminen.. ! :)

    VastaaPoista